Netykieta, czyli savoir-vivre podczas zdalnej edukacji
Drogi Uczniu,
Od 26 października 2020r. uczysz się zdalne z wykorzystaniem Internetu i platformy G Suite
Prosimy, niezależnie od tego, czy uczysz się w IV lub w VIII klasie, pamiętaj o poniższych zasadach:
1.Zapoznaj się z zasadami zdalnej nauki ( zakładka nauka zdalna na stronie internetowej szkoły) czyli internetowym savoir-vivre, który obowiązuje wszystkich użytkowników cyberprzestrzeni.
2. Sprawdź, czy komputer lub tablet (kamerka i głośnik) działają.
3. Poinformuj członków rodziny, że rozpoczynasz naukę online i oczekujesz, że nikt nie będzie Ci przeszkadzał.
4. Uprzątnij miejsce pracy i przygotuj niezbędne środki dydaktyczne (zeszyt, książkę, przybory piśmienne, kartki do robienia notatek). Możesz przygotować kubek z wodą do popijania w trakcie nauki. Dobrze jest pracować w wywietrzonym pomieszczeniu.
5. Ubierz się schludnie, uczesz włosy – potraktuj pracę w domu tak, jakbyś był w szkole. Nauczyciel, koleżanki i koledzy będą Cię przecież widzieli.
6. Pamiętaj, że obraz na komputerze rejestruje to, co znajduje się za Twoimi plecami. Zadbaj, by widziane przez innych środowisko Twojej pracy mogło o Tobie dobrze świadczyć. Posprzątaj, poukładaj, uporządkuj to, co znajduje się za Tobą w pokoju, w którym pracujesz. Zobacz na podglądzie, jaki obszar Twojego pomieszczenia podlega obserwacji innych osób.
7. Jeżeli chcesz coś przekazać domownikom – wyłącz głośnik, jeżeli decydujesz odejść na chwilę od komputera – wyłącz kamerkę. Pamiętaj, aby je ponownie uruchomić, kiedy wznowisz pracę.
8. Pamiętaj, że nagrywanie i robienie zdjęć uczestnikom spotkania online bez ich wiedzy i zgody jest zabronione i karalne.
9.Podczas lekcji on-line zachowujemy zasady dobrego wychowania i wzajemnego szacunku.
10.Zawsze jako pierwszy do zajęć loguje się nauczyciel .
11.Na początku każdej lekcji, chyba że nauczyciel zdecyduje inaczej, wyciszamy swoje mikrofony i słuchamy nauczyciela – on ustala zasady pracy i komunikowania się na lekcji.
12.Sygnalizuj chęć zabrania głosu, a nauczyciel go udzieli.
13. Pamiętaj, chat służy do porozumiewania się nauczyciela z uczniami, wysyłania linków do narzędzi, zadawania pytań nauczycielowi, zgłaszania problemów z połączeniem itp.
14. Uczniowie, którzy:
-wyłączają sobie wzajemnie kamery i mikrofon;
-włączają w czasie lekcji inne aplikacje lub gry;
-udostępniają linki do lekcji uczniom z innych klas lub szkół
otrzymają kary zgodne ze szkolnymi zasadami oceniania.
15.W razie zaobserwowania niewłaściwych zachowań kolegów/koleżanek uczeń zgłasza to nauczycielowi prowadzącemu lekcję lub wychowawcy.
16.Ponadto pamiętaj:
• nie nadużywamy wielkich liter,
• unikamy nadmiernego stosowania emotikonek,
• formułujemy zwięzłe tematy maili,
• nie publikujemy zbędnych treści,
• pomagamy sobie wzajemnie w odnalezieniu zadań, wiadomości
• inspirujemy i motywujemy się wzajemnie
Dzięki tym prostym zasadom zdalna praca będzie dla wszystkich znacznie przyjemniejsza i będzie gwarancją skutecznej edukacji online
Życzę Wam wszystkim dużo zdrowia, miłej i owocnej pracy w nauczaniu zdalnym i do szybkiego zobaczenia w szkole!
Hanna Rabczyńska
Dyrektor Szkoły