Laboratoria Przyszłości

 

 

MARZEC 2024R.

LEKCJA O KOSMOSIE

01.03.2024r. klasa Ic wyruszyła w niezwykłą, pełną wrażeń podróż międzygalaktyczną. Uczniowie  mogli podziwiać przestrzeń kosmiczną za pomocą okularów VR.

Dzieci zobaczyły m. in. drogę mleczną, gwieździste niebo. Podziwiały model 3D Ziemi. Oprócz tego przeżyły również lot modelem statku Apollo, podziwiały powierzchnię Księżyca. To było niezapomniane przeżycie.

B.Kaizik M.Christ

……………………………………………………………………………………………………………………………………..

LUTY 2024R.

II FINAŁ KLASOWEJ GRY MOTYWACYJNEJ W KLASIE 2D

W lutym  w klasie 2d odbył się drugi finał klasowej Gry Motywacyjnej. Dzieci korzystając z zebranych przez siebie kart wzięły udział w zawodach. Rywalizacja była bardzo wyrównana. Na podium stanęły aż cztery zawodniczki: Natalia, Emilka, Zuzia i Olga. Nagrodą specjalną dla zwycięzców były wydruki 3D, które powstały na drukarkach w ramach Projektu Laboratoria Przyszłości. Uczniowie klasy 2d  chętnie zbierają znaczki za dobrą pracę na lekcji oraz zachowanie, a następnie wymieniają je na karty z postaciami.  Gratulujemy i życzymy dalszej motywacji do pracy!

…………………………………………………………………………………………………………………………

26.02.24 r. klasa 8a  uczestniczyła w lekcji historii z wykorzystaniem okularów VR.

Dzięki technologii wirtualnej rzeczywistości, uczniowie zwiedzili niemiecki obóz koncentracyjny Auschwitz oraz getto żydowskie w trójwymiarze.

Użycie technologii VR w nauczaniu historii pozwala uczniom w niespotykany dotąd sposób “wczuć się” w minioną rzeczywistość i stworzyć wrażenie, że stanowią Oni jej integralną część.

Nauka realizowana z systemem VR spotkała się z bardzo pozytywnymi reakcjami uczniów, którzy wyrazili chęć udziału w kolejnych takich lekcjach.

Z pewnością jeszcze niejednokrotnie powtórzymy te niezwykłe “wędrówki historyczne.”

J.Nowak-Deja

……………………………………………………………………………………………………………………………..

W poniedziałkowe popołudnie 26 lutego, kolejny raz, uczniowie klasy 5b, zawitali w szkolnej kuchni na warsztatach kulinarnych. Tym razem przygotowali  pizzę. Każdy komponował swoją część, według własnych upodobań smakowych. Było więc salami, kukurydza, pieczarki i oczywiście duże ilości żółtego sera. Pizza smakowała wyśmienicie, a samo sporządzanie tej włoskiej potrawy sprawiło wszystkim dużo frajdy.

S.Tomczyk, E.Biolik

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

Luty w pracowni VR

Na lekcji informatyki klasa IVc zapoznała się z możliwościami okularów VR. Zwiedzaliśmy oceany i Drogę Mleczną.

Zima w 3D

Kolejne wydruki na drukarkach 3D autorstwa klasy VIa przygotowane na platformie Tinkercad w ramach projektu „Sporty zimowe”.

…………………………………………………………………………………………………………………

GRUDZIEŃ 2023R.

FINAŁY KLASOWEJ GRY MOTYWACYJNEJ W KLASIE 2D

W grudniu w klasie 2d odbył się pierwszy finał klasowej Gry Motywacyjnej.

Dzieci korzystając z zebranych przez siebie kart wzięły udział w zawodach.

Wygrywał zawodnik, który miał silną kartę oraz wyrzucił łącznie najwięcej oczek na kostkach. Rywalizacja była wyrównana. Na podium stanęło 3 zawodników: Dawid, Zuzia i Natalia. Nagrodą dla wszystkich graczy były wylosowane karty z postaciami. Nagrodą specjalną dla zwycięzców były wydruki 3D. Wydrukowane na drukarkach w ramach Projektu Laboratoria Przyszłości. Nasi uczniowie  chętnie zbierają kolejne karty. Już nie mogą doczekać się kolejnej szansy, aby zwyciężyć w kolejnych rozgrywkach!

 

……………………………………………………………………………………………………..

W ŚWIĄTECZNYM  NASTROJU-  ZAJĘCIA VR W KLASIE I B

20 grudnia 2023r z okazji zbliżających się Świąt Bożego Narodzenia w klasie I b odbyły się interesujące zajęcia  z wykorzystaniem okularów VR.   Dzieci odbyły „ Lot z Mikołajem”. Gościli w „ Krainie czarów Świętego Mikołaja” . Największe wrażenie u uczniów wzbudził „ Jarmark bożonarodzeniowy w Londynie” z przepięknymi, oryginalnymi ozdobami, stroikami. Na zakończenie wszyscy w skupieniu wysłuchali kolęd z Katedry  w Wielkiej Brytanii”                                                                                                                                                  Dzieciom bardzo zajęcia podobały się i z przyjemnością przyjdą na następne.

E.C. M. S-B.

………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Coraz bliżej święta, coraz bliżej święta…..czy będąc w szkole można odwiedzić wspaniały jarmark świąteczny? A może wybrać się w podróż saniami razem z Mikołajem nad przepiękną plażą? W naszej szkole wszystko jest możliwe, a wszystko za sprawą okularów VR zakupionych w ramach programu „Laboratoria przyszłości”. Piękne widoki stały się pretekstem do rozmów na temat tradycji świątecznych.

Katarzyna Jodełka

Agnieszka Kuglarz-Bieczyńska

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Chemia w okularach VR

Na lekcjach chemii klasy 7 i 8 miały okazję korzystać z nowoczesnych technologii. Klasy te zostały wyposażone w specjalne okulary wirtualnej rzeczywistości (VR), które umożliwiły im praktyczne zwizualizowanie reakcji zobojętniania (k l8) i budowę atomu (kl 7).

W klasie 8 lekcja rozpoczęła się od krótkiego wprowadzenia teoretycznego na temat reakcji chemicznych i zobojętniania. Nauczyciel wyjaśnił uczniom, że reakcje zobojętniania zachodzi, gdy kwasy i zasady reagują ze sobą, w wyniku czego powstaje sól i woda. To bardzo istotne zagadnienie, ponieważ pozwala zrozumieć, jak kontrolować kwasowość i zasadowość substancji.

Głównym celem eksperymentu było zobrazowanie reakcji zobojętniania. Wirtualna rzeczywistość pozwoliła nam także na zobaczenie, jak zmienia się pH substancji i jakie produkty końcowe powstają w wyniku reakcji.

W klasach siódmych okulary VR pomogły zrozumieć abstrakcyjne koncepcje związane z budową atomu. Uczniowie zobaczyli atomy jako modele 3D.

Na zakończenie omówiliśmy wyniki eksperymentu i porównaliśmy je z teorią. Praktyczne  doświadczenie w wirtualnej rzeczywistości znacząco ułatwiły uczniom zrozumienie abstrakcyjnych koncepcji chemicznych. Klasom siódmym zobrazowały budowę atomu w sposób bardziej rzeczywisty. Dzięki nowoczesnym technologiom lekcje chemii były nie tylko edukacyjne, ale także bardzo ekscytujące.

Na lekcjach chemii klasy 7 i 8 miały okazję korzystać z nowoczesnych technologii. Klasy te zostały wyposażone w specjalne okulary wirtualnej rzeczywistości (VR), które umożliwiły im praktyczne zwizualizowanie reakcji zobojętniania (k l8) i budowę atomu (kl 7).

W klasie 8 lekcja rozpoczęła się od krótkiego wprowadzenia teoretycznego na temat reakcji chemicznych i zobojętniania. Nauczyciel wyjaśnił uczniom, że reakcje zobojętniania zachodzi, gdy kwasy i zasady reagują ze sobą, w wyniku czego powstaje sól i woda. To bardzo istotne zagadnienie, ponieważ pozwala zrozumieć, jak kontrolować kwasowość i zasadowość substancji.

Głównym celem eksperymentu było zobrazowanie reakcji zobojętniania. Wirtualna rzeczywistość pozwoliła nam także na zobaczenie, jak zmienia się pH substancji i jakie produkty końcowe powstają w wyniku reakcji.

W klasach siódmych okulary VR pomogły zrozumieć abstrakcyjne koncepcje związane z budową atomu. Uczniowie zobaczyli atomy jako modele 3D.

Na zakończenie omówiliśmy wyniki eksperymentu i porównaliśmy je z teorią. Praktyczne  doświadczenie w wirtualnej rzeczywistości znacząco ułatwiły uczniom zrozumienie abstrakcyjnych koncepcji chemicznych. Klasom siódmym zobrazowały budowę atomu w sposób bardziej rzeczywisty. Dzięki nowoczesnym technologiom lekcje chemii były nie tylko edukacyjne, ale także bardzo ekscytujące.

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

W ramach zajęć dodatkowych jedna z uczennic zaprosiła do wspólnego przygotowywania naleśników młodszych kolegów ze świetlicy.

Korzystając ze sprzętu zakupionego w ramach projektu „Laboratoria Przyszłości” uczniowie rozwijali swoje umiejętności kulinarne, doskonalili zdolności matematyczne – odmierzali, ważyli produkty. Uczennica wcieliła się w rolę kelnerki,  zbierała zamówienia i rozliczała się z klientami. W naszej małej restauracji przypomnieliśmy i przestrzegaliśmy zasad savoir-vivre.

 

Anna Dolina

Agnieszka Kuglarz-Bieczyńska

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

Dekorowanie pierników

15 grudnia 2023r., kolejny raz klasa V b gościła w szkolnej kuchni. Tym razem pachniało w niej aromatycznymi i świątecznymi pierniczkami. Wszyscy uczniowie z wielkim zapałem dekorowali przygotowane pierniki. Kreatywność ich była przeogromna, a czas spędzony razem na długo pozostanie w naszej pamięci.

E.Biolik
S. Tomczyk

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Zdrowe przekąski w świątecznym klimacie

12 grudnia klasa 3 c wybrała się do szkolnej kuchni, by przygotować świąteczne przekąski. Były to choinki z ciasta francuskiego oraz zdrowe kanapki z warzyw, które wyglądały jak bombki. Przygotowane przekąski okazały się bardzo smaczne, a pomysł tak bardzo spodobał się uczniom, że postanowili przygotować je w domu dla swoich bliskich.

Za pomoc i współpracę dziękujemy Pani Klaudii Sznapce.

Danuta Makowiec, Marcelina Malara

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Uczniowie klasy I B  pieką pierniczki 

Zbliża się okres Świąt Bożego Narodzenia, czas świątecznych wypieków, ubierania choinki i innych przedświątecznych przygotowań. I to właśnie ta przedświąteczna „gorączka” stała się doskonałą okazją do przygotowania świątecznych pierników.

Zajęcia odbyły się w pracowni kulinarnej wyposażonej w ramach Programu Laboratoria Przyszłości realizowanego przez Ministerstwo Edukacji i Nauki. Uczniowie pomagali prowadzącym przy wyrabianiu ciasta, samodzielnie  je wałkowali  oraz wycinali foremkami świąteczne kształty. Upieczone smakołyki dekorowali za pomocą lukru i cukrowych posypek.

Pieczenie sprawiło dzieciom wielką radość, w sposób miły i praktyczny utrwaliło tradycje Świąt Bożego Narodzenia i pozwoliło na efektywne wykorzystanie pozyskanych pomocy kulinarnych.

Świąteczne pierniki z życzeniami dzieci klasy I b podarują podopiecznym Domu Pomocy  Społecznej św. Anny Caritas Archidiecezji Katowickiej i Hospicjum w Tychach.

   E.C.  M. S-B.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Wizyta klasy 6c w pracowni VR pozwoliła uczniom poczuć klimat zbliżających się świąt. uczniowie mieli okazję zobaczyć Jarmark Bożonardzeniowy w ogrodach Tivoli, świąteczne zakupy w Bombaju, Boże narodzenie w Kanadzie oraz przejechać się kuligiem św. Mikołaja.

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

6 grudnia uczniowie klasy 3 A mieli niepowtarzalną okazję podróżować saniami Świętego Mikołaja.          W magiczny sposób dotarli na biegun północny, gdzie mieli bliskie spotkanie z niedźwiedziem polarnym, a wszystko za sprawą okularów VR. Zajęcia sprawiły dzieciom wiele radości.

#LaboratoriaPrzyszłości

W grudniu uczniowie klasy 7c uczestniczyli w lekcjach języka polskiego z użyciem okularów VR. Podczas omawiania dramatu Juliusza Słowackiego pt. Balladyna, uczniowie poznali symbole pojawiające się w lekturze. Dzięki okularom VR mogli oni zobaczyć m.in. Koronę Lechów – symbol szczęścia ludu.

Minione zajęcia z wychowawcą poświęcone zostały sposobom radzenia sobie ze stresem. Dzięki okularom VR, siódmoklasiści nie tylko koncentrowali się na uspokajającej animacji, ale również słuchali relaksacyjnej muzyki.
Zajęcia z wykorzystaniem technologii VR były rozwijające i niezwykle inspirujące.

 

…………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Zajęcia w pracowni VR

We wtorek 5 grudnia uczniowie klasy VI c mieli okazję uczestniczyć w zajęciach z języka angielskiego w pracowni VR.  Celem tych zajęć było wzbogacenie tematów o przyrodzie i dzikich zwierzętach, które obecnie klasa przerabia na lekcjach języka angielskiego.

Dzięki okularom uczniowie VR znaleźli się na najwyższym szczycie świata Mount Everest. Następnie przenieśli się do Afryki i zobaczyli dzikie zwierzęta zamieszkujące ten kontynent. Na koniec mieli okazję obejrzeć wodospad w Australii oraz przyrodę w brazylijskim lesie deszczowym.

Uczniowie poszerzyli swoją wiedzę o otaczającym nas świecie, a dzięki okularom VR mogli przenieść się w odległe miejsca, których na co dzień nie mają okazji oglądać.

 

K. Turczynowicz

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Lekcja matematyki w pracowni VR

klasa: 7a

data: 5.12.2023

Celem lekcji było odkrywanie własności ciągu Fibonacciego w roślinach, owocach, muszlach i obrazach Leonarda da Vinci. Uczniowie wyznaczali kolejne wyrazy ciągu liczbowego na podstawie wzoru oraz odkrywali
i stosowali niektóre własności ciągu.

Lekcja została zrealizowana w ramach innowacji z matematyki z okazji Dnia Fibonacciego, który przypada na dzień 23.11.

LISTOPAD 2023R.

ZAJĘCIA  Z  OKULARAMI  VR W KLASIE  I B

27 listopada 2023r. uczniowie klasy I b po raz pierwszy uczestniczyli w zajęciach, w których wykorzystali okulary VR zakupione w ramach programu „ Laboratoria przyszłości”.

W tym dniu uczniowie  za pomocą  okularów VR przenieśli się w wirtualny świat, poznali                      „ Pingwiny” Gento” na Antarktydzie, ich życie, powędrowali z nimi do zagrody oraz odbyli lot z „Łysym orłem”, który był pięknym, towarzyskim ptakiem.

Uczniowie klasy I b poszerzyli sobie wiedzę przyrodniczą o ptakach w atrakcyjny sposób.

Zajęcia zachwyciły uczniów i z niecierpliwością czekają już na kolejne. Dzięki nowym technologiom  nauka będzie nie tylko przyjemniejsza, ale także efektywniejsza.

E.C.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………

We wtorek – 28 listopada uczniowie klas 2b, 5c i 7c wraz z panią Agatą Brachowską i panią Katarzyną Turczynowicz przygotowali amerykańskie muffinki dyniowe i kompot z suszu z okazji Święta Dziękczynienia, które Amerykanie obchodzą w czwarty czwartek listopada. Spotkanie było okazją do zapoznania uczniów z faktami historycznymi związanymi z tym świętem oraz do zachęcenia uczniów do dalszego poznawania kultury krajów anglojęzycznych.

Uczniowie z wielkim zaangażowaniem dekorowali swoje muffinki, które zostały przez nich zjedzone w ekspresowym tempie.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Wirtualna wycieczka do Londynu

W dniu 27 listopada podczas lekcji języka angielskiego uczniowie klasy 8a wybrali się na wycieczkę… do Londynu. Wszystko za sprawą okularów VR, dzięki którym uczniowie mogli pospacerować ulicami stolicy Wielkiej Brytanii i obejrzeć największe atrakcje turystyczne miasta.

 

  1. Biolik / M. Ruda

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Pieczenie gofrów

27 listopada, uczniowie klasy 5b uczestniczyli w zajęciach kulinarnych. Korzystając ze sprzętu zakupionego w ramach projektu „Laboratoria Przyszłości” przygotowali pyszne, chrupiące gofry.

Po zapoznaniu się z przepisem, z dużym zaangażowaniem odmierzali składniki, łączyli je oraz miksowali przygotowując ciasto. Po upieczeniu uczniowie udekorowali te słodkie smakołyki ulubionymi dodatkami.

Samodzielnie przygotowane gofry smakowały wybornie!

 

E.Biolik / S. Tomczyk

………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Uczniowie klasy 3C uczestniczyli  w zajęciach z okularami VR, które zostały zakupione w ramach inicjatywy edukacyjnej Laboratoria Przyszłości.

Dzięki okularom VR wyruszyli w przestrzeń kosmiczną. Podziwiali piękno kosmosu. Zobaczyli Drogę Mleczną, naszą planetę Ziemię, Księżyc, Układ Słoneczny oraz różne gwiazdozbiory.

Zajęcia te zachwyciły uczniów i zachęciły ich do pogłębiania wiedzy o wszechświecie. Dziękujemy Pani Klaudii Kotule za pomoc w przeprowadzeniu lekcji.

Danuta Makowiec, Marcelina Malara

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Lekcja angielskiego z wykorzystaniem sprzętu pozyskanego z programu Laboratoria Przyszłości

21 listopada odbyły się wyjątkowe zajęcia języka anielskiego w klasie 2c. Po wprowadzeniu w świat czterech pór roku, prowadząca zajęcia – pani Klaudia, zaprezentowała okulary VR.

Uczniowie mieli okazję powtórzyć jak prawidłowo obsługiwać sprzęt, dowiedzieli się, jak należy zareagować, jeśli pojawi się dyskomfort podczas poruszania się w wirtualnym świecie. Językowo rozwijali swoje słownictwo i umiejętność tworzenia prostych zdań. Tematem były pory roku, a szczególnie zima.  Najpierw uczniowie obejrzeli biegun południowy – Antarktydę, następnie udali się w ekscytującą podróż śladami pingwinów. Chętni i odważni komentowali, co widzą. To była niecodzienna i angażująca lekcja, podczas której nawet najbardziej nieśmiali uczniowie żywo reagowali i chłonęli rzeczywistość z dużym zainteresowaniem.

 

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

KLASA 2D W PRACOWNI VR ZWIEDZAŁA EUROPEJSKIE STOLICE 

Dnia 13.11.2023r. klasa 2d interaktywnie odwiedziła Warszawę, Rzym, Paryż oraz Londyn. Dzięki Laboratoriom Przyszłości podróż przebiegła bardzo szybko. Co zobaczyliśmy? Pałac Kultury i Nauki, Plac św. Piotra, Wieżę Eiffla, Big Bena oraz London Eye . Dzięki okularom VR dzieci mogły przenieść się również do jednego z najszybszych pociągów na świecie TGV, aby na zakończenie lekcji zobaczyć pokaz fajerwerków nad Londynem. Ciekawe, w jaką przygodę wybierzemy się następnym razem?

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

W dniu 15 listopada ucz. klasy 1a pod opieką p. Haliny Rychter i p. B. Żurawki odbyli swoją pierwszą przygodę w wirtualnej rzeczywistości z wykorzystaniem okularów VR. Po zapoznaniu dzieci z zasadami bezpiecznej pracy i obsługą okularów VR przenieśliśmy się do kociego świata. Uczniowie poznawali życie, zwyczaje i różne rasy kotów.
Zajęcia zachwyciły dzieci, które z niecierpliwością czekają na kolejne zajęcia z wykorzystaniem okularów VR.

#LabolatoriaPrzyszłości

Pod koniec października uczniowie klasy 2b korzystali z okularów VR aby utrwalić poznane wiadomości z edukacji przyrodniczej na temat zjawisk atmosferycznych. Okulary ożywiły zajęcia, które poruszyły tematykę przyrody, pogody i otaczającego nas świata.

Klaudia Pisera

Wrzesień 2023r.

Drukarki 3D znowu w akcji!

 

Klasa 6a wykonała w programie Tinkercad projekty swoich inicjałów. Jak wyglądają po wydrukowaniu?

 

Czerwiec 2023r.

KLASA 2B W PRACOWNI VR ODWIEDZIAŁA ZWIERZĘTA NA RÓŻNYCH KONTYNENTACH

Dnia 16.06.2023r. klasa 2b odwiedzała pracownię VR. Dzięki okularom VR dzieci interaktywnie wzięły udział w obserwacji zwierząt z różnych kontynentów. Uczniowie z bliska mogli zobaczyć m.in. niedźwiedzia polarnego, geparda, pingwiny, a na zakończenie koty. Wszyscy uczniowie byli pod ogromnym wrażeniem pracowni oraz okularów VR. Na zakończenie nauczyciel zapytał, które zwierzę najbardziej podobało się uczniom. Dzieci zdecydowały, że najbardziej podobało się im obserwowanie kotków. Uczniowie bardzo chętnie wrócą na kolejną lekcję przyrody do  pracowni VR.

 

 

Maj 2023r.

W dniu 31 maja klasa 4d kolejny raz uczestniczyła w zajęciach kulinarnych. Tym razem uczniowie przygotowali pyszne sandwicze. Każdy uczeń przyniósł swoje ulubione dodatki, z których skomponował smaczne i zdrowe kanapki.

 

E. Biolik i S. Tomczyk

KLASA 1D W PRACOWNI VR ODWIEDZIŁA KOSMOS

Dnia 11.05.2023r. klasa 1d interaktywnie odwiedziła kosmos. Celem lekcji było utrwalenie nazw planet Układu Słonecznego.

Dzięki okularom VR dzieci interaktywnie wzięły udział w locie na Marsa. Uczniowie podziwiali Drogę Mleczną oraz Układ Słoneczny.

Wszyscy byli pod ogromnym wrażeniem. Myślę, że lekcja w pracowni VR kolejny raz na długo zapadnie wszystkim w pamięć.

 

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

DRUKOWANIE   BRELOCZKÓW   NA  DRUKARCE  3 D

Z okazji  organizowanych w szkole X Międzyszkolnych Warsztatów Artystycznych Klas Integracyjnych  „ Bo każde dziecko jest artystą” dla wszystkich uczestników przygotowano malutkie prezenciki  w postaci breloczków, które zostały w różnych kolorach wydrukowane na drukarce 3D.   Były to : słoniki, misie, laleczki, kotki, pieski, autka.

Uczestnicy byli zachwyceni breloczkami. Każdy mógł wybrać jaki chciał.

Serdecznie dziękuję  Pani Kindze Campr za pomoc w przygotowaniu  breloczków.

  1. Campr, E. Cywińska

…………………………………………………………………………………………………………………………….

Uczniowie klasy 2C wybrali się na warsztaty kulinarne do szkolnej kuchni, która została świetnie wyposażona w ramach inicjatywy edukacyjnej Laboratoria Przyszłości.

Zajęcia kulinarne przygotowała mama Natalki Pani Magdalena Gola, która przyniosła przepis i przygotowała produkty do wykonania maślanych ciasteczek. Na miejscu uczniowie pracowali w grupach: ważyli produkty, wyrabiali ciasto, a następnie przepuszczali je przez maszynkę, tworząc delikatne wstążeczki. Kolejnym krokiem było upieczenie ciasteczek.

Wszyscy pracowali z ogromnym zapałem i radością, by po skończonej pracy móc posmakować swoich wyrobów. Część pysznych słodkości została odłożona na spotkanie z rodzicami, by również cieszyli się ich smakiem.

Danuta Makowiec, Marcelina Malara

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Lekcja języka angielskiego w klasie 7a

W dniu 22 maja, dzięki okularom VR, uczniowie klasy 7a odbyli wirtualną podróż do Nowego Jorku, podczas której mieli okazję między innymi pospacerować po Wall Street, Times Square i Central Parku, zwiedzić nowojorskie muzeum oraz obejrzeć z bliska Statuę Wolności.

 

E.Biolik, M. Ruda

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Lekcja geografii w 3d

Uczniowie klasy 7b zgłębiali zagadnienia związane z gospodarką oraz zanieczyszczeniem i ochroną środowiska. Trójwymiarowe obrazy zanieczyszczonych plaż i oceanów robią ogromne wrażenie i uświadamiają konieczność dbania o naszą planetę.

K.C.

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Podczas zajęć rewalidacyjnych uczniowie uczyli się różnych sposobów relaksacji. Jednym z nich było wsłuchiwanie się w dźwięki natury i obcowanie z nią. Okulary VR pomogły nam na chwilę przenieść się  na plażę, odpocząć i poobcować z naturą i podziwiać ją w niecodzienny sposób.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Uczniowie klasy 7a w czasie lekcji wychowawczej udali się do pracowni VR. Podczas zajęć zapoznali się z obsługą i zasadami bezpiecznej pracy z okularami VR zakupionymi w ramach programu „Laboratoria Przyszłości”. Dzięki nim uczniowie przenieśli się do wirtualnej rzeczywistości. Zobaczyli różne ciekawe miejsca, mieli bliskie spotkanie z rekinem a także mogli się zrelaksować i odprężyć przed kolejnymi lekcjami.

 

Kwiecień 2023r.

Laboratoria Przyszłości – smażenie pankejków w klasie 4b

Pod koniec kwietnia, uczniowie klasy 4b uczestniczyli w zajęciach kulinarnych z wykorzystaniem sprzętu i wyposażenia zakupionego w ramach projektu „Laboratoria Przyszłości”.

Zadaniem uczniów było przygotowanie pysznych, puszystych naleśników amerykańskich z owocami i syropem klonowym.

Uczniowie doskonale poradzili sobie z przygotowaniem ciasta, smażeniem oraz dekorowaniem pankejków ulubionymi dodatkami. Naleśniki nie tylko znakomicie prezentowały się na talerzu, ale również wyśmienicie smakowały.

S.Tomczyk, E.Biolik

Laboratoria przyszłości

Druk 3D wkroczył do naszej szkoły dzięki programowi Laboratoria Przyszłości.

Liczba tematów i projektów wykorzystujących druk 3D jest niemal nieograniczona, ogranicza nas tylko nasza wyobraźnia.

Uczniowie naszej szkoły  mieli możliwość pracy z nowymi pomocami dydaktycznymi  w ramach lekcji historii.

 

Uczestnicy zajęć  tworzyli min.:

  1. insygnia koronacyjne władców,
  2. symbole związane z historią II wojny światowej np.

–  Polska Walcząca – symbol nadziei na odzyskanie niepodległości Polski okupowanej przez

nazistowskie Niemcy

–  Gwiazda Dawida –  najbardziej znany symbol żydowski, który symbolizuje harmonię ale

także nawiązuje do tarczy króla Dawida (powszechnie stosowany w czasie II wojny

światowej).

U nas nie ma nudy, tu uczniowie rozwijają się,  poszerzają swoje wiadomości i umiejętności.

 

Joanna Nowak-Deja

Sławomir Kaczor

 

 

Lekcja matematyki w pracowni VR

klasa : 4c

data: 28.04.23

temat: Oszacuj i policz

Uczniowie uczyli się szacowania, strategii liczenia oraz doskonalili umiejętność rozwiązywania zadań tekstowych. Okulary VR przeniosły uczniów między innymi pod wodę, na festiwal słoneczników, na stadion w Monachium oraz na latarniowy festiwal w Chinach. Uczniowie szacowali ile widzą ryb i latarni, jak wysokie są słoneczniki, ile osób pomieści stadion.

Lekcja matematyki w pracowni VR

Klasa: 8e, 8f

Data: 17.04 i 18.04

Temat: Piękno fraktali

Celem lekcji było poszerzenie wiedzy o fraktalach, czym one są, gdzie występują. Uczniowie wcześniej zapoznali się z zagadnieniem fraktali w ramach cyklu “Labirynty geometrii”. Teraz mieli okazję zobaczyć, że wiele obiektów fizycznych rzeczywiście wykazuje cechy fraktalne oraz doświadczyć ich piękna. W kolejnych etapach zajęć uczniowie będą poznawać klasyczne fraktale, takie jak trójkąt Sierpińskiego, zbiór Cantora, krzywą Kocha, drzewo pitagorejskie
i inne oraz używać fraktali tak, by przedstawiały one wykładniki potęgi

 

 

 

Lekcja matematyki w pracowni VR

Klasa: 6b, 6c

Data: 17.04 i 18.04

Temat: Figury przestrzenne

Celem lekcji było rozwijanie wyobraźni przestrzennej, kształtowanie umiejętności rozpoznawania kształtów figur przestrzennych w otaczającej nas rzeczywistości oraz uporządkowanie wiadomości ogólnych o figurach przestrzennych, ich rodzajach, cechach, elementach i klasyfikacji. Na lekcji uczniowie mogli badać kształty i manipulować nimi za pomocą ARCube.

Radosnych i spokojnych Świąt Wielkanocnych życzą Laboratoria Przyszłości!

 

Marzec 2023r.

 

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

W piątek 17 marca klasa 8a uczestniczyła w lekcji matematyki z okularami VR.  Oglądaliśmy z bliska różne rodzaje graniastosłupów, utrwalając tym samym ich nazwy i budowę.  Obliczaliśmy ilości ścian, krawędzi oraz pola powierzchni i objętości. Było to ciekawe doświadczenie dla uczniów, a przy okazji również świetna powtórka do egzaminu ósmoklasisty.

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

Klasa 5d na lekcji matematyki wybrała się w geometryczną podróż dookoła świata w okularach 3D. Szukaliśmy kątów ostrych, prostych, rozwartych na Piramidach w Gizie, podczas spaceru po Kopenhadze. Obliczaliśmy miary kątów między wskazówkami na słynnym londyńskim Big Benie. Utrwalaliśmy również pojęcia prostych prostopadłych i równoległych na Wall Street w Nowym Jorku.

K.Majchrowska, E. Mikołajczyk

                                        Z wizytą w kosmosie

 

W piątek 10 marca uczniowie klasy 1c odwiedzili salę stworzoną w ramach programu „Laboratoria Przyszłości”. Podczas zajęć uczniowie zapoznali się z obsługą  i zasadami bezpiecznej pracy z okularami VR. Dzięki okularom VR uczniowie przenieśli się do wirtualnej rzeczywistości. Mogli wsiąść do rakiety i udać się nią w kosmos, następnie wylądowali na księżycu, z którego obserwowali Ziemię i Słońce. Ponadto dzięki okularom VR zobaczyli cały Układ słoneczny. Dzieci były zachwycone praktycznymi zajęciami, które doskonaliły materiał poznany podczas zajęć lekcyjnych w mijającym tygodniu.

 

8 marca

Wszystkim Paniom z okazji ich święta najlepsze życzenia i projekty 3D od klasy 6a i 6c!

 

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Klasa 5d, na lekcji geografii, wędrowała w okularach 3D po jaskini oglądając powstające formy krasowe oraz przyglądała się z bliska jak wygląda nasza gwiazda – Słońce. Dla relaksu uczniowie odwiedzili wirtualny pokój sensoryczny.

KC

 

Luty 2023r.

ZAJĘCIA  Z   OKULARAMI   VR   W  KLASIE   III c

24 lutego 2023r. klasa III c po raz pierwszy wybrała się na zajęcia interaktywne z użyciem okularów VR.  Uczniowie oglądali filmy, obrazy o kotach dużych i małych w związku z obchodzonym Światowym Dniem Kota. Okulary VR przeniosły ich do wirtualnej rzeczywistości.

 

Zajęcia zaskoczyły i w pełni zaciekawiły uczniów.

E.C, K.K.

TŁUSTY CZWARTEK W KLASIE 1D

Tłusty czwartek był bardzo aktywny w klasie 1d. Uczniowie samodzielnie przygotowali „pączki z piekarnika” z lukrową polewą. Pracy było dużo a efekty przepyszne. Udało się nam przygotować 30 pączków!  (Na koniec wszystkie zniknęły).

……………………………………………………………………………………………………………………………………….

14 lutego

Walentynki z drukarek 3D z najlepszymi życzeniami dla wszystkich zakochanych!

 

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………

PIECZEMY  SERCA WALENTYNKOWE  W NOWOCZESNEJ  KUCHNI

10 lutego 2023r. uczniowie klasy 3 c z okazji zbliżających się  Walentynek  wybrali się do pracowni kulinarnej , aby upiec walentynkowe serca .

Z przygotowanego kruchego ciasta dzieci formułowali ciasteczka w  kształcie serc, następnie układali je na blaszce wyłożonej pergaminem. Potem włączyli nowoczesny piekarnik ustalając temperaturę , sposób upieczenia ciasta i  uważnie obserwowali wypiek ciasteczek . Najwięcej radości sprawiło uczniom dekorowanie upieczonych serc galanterią cukierniczą. Przepiękne serca walentynkowe uczniowie wręczą swoim Walentynkom  i  Walentym.

Dzięki nowoczesnym pomocom w szkole uczniowie mogli uczyć się poprzez eksperymentowanie               i zdobywać praktyczne umiejętności niezbędne w wykształceniu kompetencji potrzebnych                        w   przyszłości.

                                                                                                                                                                                                                            E.C, J. M.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Dnia 09.02.2023r. klasa 1d interaktywnie „wybrała się” na Biegun Północny, aby podziwiać zjawisko Zorzy Polarnej.

Dzieci były pod wielkim wrażeniem możliwości jakie dają okulary VR.

Styczeń 2023r.

Laboratoria przyszłości.

31 stycznia klasa 4c poznawała możliwości okularów VR na lekcji przyrody.

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Bezpieczne ferie

Już drugi raz klasy 1 c oraz 1 d współpracowały przy wykonywaniu wydruku na drukarce 3D. W tygodniu tuż przed feriami zimowymi obie klasy omawiały na lekcjach bezpieczeństwo podczas zimowego wypoczynku. Podsumowaniem omawianych tematów było projektowanie bezpiecznych zabaw i sportów na śniegu. Uczniowie klasy 1 c stworzyli projekty z plasteliny, natomiast klasa 1 d tworzyła projekty w programie paint na komputerach. Wspólnie stworzony projekt – para na sankach – został wydrukowany w drukarce 3D w szkolnym Laboratorium Przyszłości. To kolejny raz, kiedy uczniowie zafascynowani obserwowali realizację własnego projektu.

 

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Wszystkiego najlepszego z Nowym Roku!

Drukujemy pomoce na biologię. Ślimak z przewodami słuchowymi i helisa DNA.

KC, AM

 

Grudzień 2022r.

W klasie 1B świąteczny nastrój udzielał się uczniom również podczas zajęć informatycznych.  Dzięki możliwościom nowoczesnego sprzętu udało się wydrukować ozdobę choinkową- gwiazdkę 3D, która później zawisła na drzewku w sali nr 27. Dzieci z zaciekawieniem przyglądały się procesowi powstawania nowego przedmiotu i zadawały pytania.

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Klasa 8b wydrukowała słynną rybę!

Przygotowania do omawiania lektury “Stary człowiek i morze” Ernesta Hemingway’a
były w toku. Lektura już przeczytana.
Klasa 8b postanowiła w grudniu 2022 r. wydrukować słynnego olbrzyma złowionego przez Santiago.

 

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Wykorzystując drukarki 3D, uczniowie klas 8e, 8b oraz 6a najpierw zaprojektowali, a następnie wydrukowali układankę TANGRAM, twierdzenie Pitagorasa oraz zestawy patyczków do tworzenia brył geometrycznych. Stworzone przez uczniów pomoce dydaktyczne będą wykorzystywane podczas lekcji matematyki.

Korzystając ze studia nagrań, zespół nauczycieli przedmiotów ścisłych, nagrał życzenia świąteczne skierowane do całej społeczności szkolnej.

K.J.  K.M.   H.Ś.

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Piernikami pachnie już –

znak, że święta są tuż, tuż!

W tym roku, korzystając z tego, że mamy własną szkolną i wyposażoną kuchnię „uczniowską” – uczniowie klasy 3a postanowili upiec pierniki.

Upieczone i własnoręcznie ozdobione pierniki –   nie tylko wyglądały wspaniale, ale też smakowały wybornie. Dzieci postanowiły, że piernikowe wypieki pojawią się na klasowej wigilii w dniu 22 grudnia.

Pracę dzieci nadzorowały

i rad udzielały:

pani Halina Rychter

i pani Grażyna Brzoskowska

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

Klasa 3b przygotowując się do Świąt Bożego Narodzenia mogła obserwować wydruk trójwymiarowej choinki. Z zielonego surowca – filamentu powstały elementy choinki, które uczniowie złożyli. Tak powstała pierwsza klasowa ozdoba świąteczna.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Na lekcji informatyki z panią Kingą Campr klasa 4a zapoznała się z działaniem okularów VR. Uczniowie oglądali przykładowe obiekty i uczyli się posługiwać kostką by nimi sterować.

 

W grudniu w klasie 6c panuje prawdziwie świąteczny nastrój – wspólne wyjście do Ninja Park w Tychach sprzyja budowaniu relacji koleżeńskich w klasie, a pieczenie i dekorowanie pierników w szkolnej kuchni sprawia uczniom i nauczycielom wiele radości. Dziękujemy za ten magiczny czas!

 

PIERWSZAKI DRUKUJĄ W 3D!

W dniu 15. 12.2022r. klasy 1c i 1 d wykonały rysunki choinki. Następnie wydrukowaliśmy ozdobę- choinkę 3D. Choinka została umieszczona na specjalnej podstawce, którą również wydrukowaliśmy w drukarce 3D. Nasze wydruki są coraz ciekawsze! Zapraszamy do obejrzenia zdjęć.

 

Laboratoria Przyszłości – pieczenie pierniczków w klasie 3 c
16 grudnia 2022 r. z okazji zbliżających się Świąt Bożego Narodzenia uczniowie klasy 3 c
zebrali się w szkolnym Laboratorium Przyszłości , aby przygotować świąteczne pierniczki.
Dzięki nowym sprzętom przygotowali ciasto, a następnie upiekli pierniczki, które ozdobiły
lukrami i galanterią cukierniczą. Wypieki uczniów klasy 3 c zostaną przekazane wraz                                       z przygotowanymi świątecznymi życzeniami do Hospicjum w Tychach.
Zajęcia były prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający
rozwijaniu zainteresowań i umiejętności praktycznych.
To wspólne pieczenie sprawiło trzecioklasistom ogromną radość i okazało się być
przyjemnym i wartościowym zajęciem.

 


E.C. J.M.

 

Uczniowie klasy 2C w świątecznych nastrojach wybrali się w czwartek do szkolnej kuchni, która została świetnie wyposażona w ramach inicjatywy edukacyjnej Laboratoria Przyszłości.

Na miejscu pomagali w przygotowaniu pysznego lukru, a następnie ozdabiali piernikowe ludziki, bałwanki, gwiazdki…. tworząc maleńkie, kolorowe cudeńka. Wszyscy pracowali z ogromnym zapałem i radością, by po skończonej pracy móc posmakować swoich wyrobów.

Klaudia Sznapka, Marcelina Malara, Danuta Makowiec

 

święta w 3D

12 grudnia 2022 r. uczniowie klasy 3 c podczas zajęć informatycznych z wielkim
zainteresowaniem oczekiwali na wydruk z drukarki 3 d – był to wieniec świąteczny
bożonarodzeniowy.
Wszyscy byli zafascynowani wydrukiem z zielonego plastiku. Był on prosty, delikatny.
Każdy uczeń mógł go dotknąć i podziwiać.
Wieniec świąteczny uczniowie zawiesili na wstążce na drzwiach swojej sali.

 


E. C. J. M.

 

 

Rozpoczynamy polonistyczną przygodę z drukarkami 3D! Klasy 5d i  6c, pod opieką nauczycielki języka polskiego – Anny Matejko oraz pań Ewy Mikołajczyk i Ilony Draczyńskiej – Kubery, zapoznały się z oprogramowaniem, w jakim można tworzyć projekty, które drukuje się na Drukarce 3D. Uczniowie byli zaskoczeni, że projekty można łatwo wykonać w programie, który jest niezwykle intuicyjny i przyjazny użytkownikowi, a ponadto umożliwiający tworzenie wszystkiego, co podpowiada nam wyobraźnia. Jesteśmy przekonani, że najbliższe lekcje języka polskiego będą inspiracją do tworzenia pomocy dydaktycznych, które sprawią, że nauka w ramach programu laboratoria przyszłości będzie przyjemnością, a nie codzienną koniecznością!

 

Mikołajkowe pieczenie pierniczków
Jak co roku klasa 8D obdarowywała się prezentami z okazji mikołajek. W tym roku poza rozdaniem prezentów, skorzystaliśmy z pracowni kuchennej, gdzie wspólnie upiekliśmy i udekorowaliśmy pierniczki oraz napiliśmy się ciepłego kakao. Towarzyszyły nam przy tym dźwięki świątecznych piosenek.


K. Herda, S. Krzyszycha

Listopad 2022r.

Temat powtórki wydrukowany w 3D

Klasa ósma to intensywne przygotowania do ważnego egzaminu.

Powtarzamy m.in. rodzaje literackie, gatunki literackie. Do jakiego rodzaju należy “W pustyni i w puszczy” Henryka Sienkiewicza? A do jakiego rodzaju literackiego należy sonet, pieśń czy fraszka?

Klasa 8e na szkolnej drukarce 3D zaprojektowała i wydrukowała w listopadzie 2022 r. tytuł tych powtórek:  RODZAJE  LITERACKIE

………………………………………………………………………………………………………………………………

Gotujemy w nowej kuchni!

Realizacja podstawy programowej daje szansę na nauczenie się również praktycznych umiejętności, zwłaszcza gdy tematyka związana jest z jedzeniem.

W dniu 18 listopada klasa 7b grupa B  uczyła się języka angielskiego równocześnie gotując w naszej nowej kuchni.

Przedsięwzięcie wymagało wcześniejszego zaplanowania, przygotowania odpowiednich składników oraz wykazania się umiejętnościami kulinarnymi. Uczniowie wspólnie zrobili pyszne naleśniki. Posiłek wszystkim bardzo smakował.

Oto część naszych składników, po resztę przepisu zapraszamy do nas:

Ingredients:

½  kg of flour.

½ l of milk.

¼  cup lukewarm water.

3  eggs.

1 tablespoon of oil.

⅓   teaspoon of salt.

Robotyka z Lego w tym roku szkolnym odbywa się w klasach 3a i 3b, uczniowie z radością przychodzą na zajęcia i tworzą swoje ciekawe projekty. Duża ilość klocków, które zostały zakupione z projektu Laboratoria Przyszłości pozwalają na pracę w mniejszych grupach, zwiększoną kreatywność dzieci, a to wpływa na rozwój komunikacji, poprawę relacji i współpracę.

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Laboratoria przyszłości- drukowanie na drukarce 3 d  kaczuszki w klasie 3 c

28 listopada 2022r. w klasie 3 c odbyła się ciekawa lekcja informatyki z użyciem drukarki 3d. Uczniowie  zapoznali się z programem tinkercad , który służy do projektowania. Oglądnęli produkty zaprojektowane i wydrukowane przez uczniów klas starszych na drukarce. Bacznie obserwowali proces drukowania kaczuszki.

Zajęcia były niezwykle ciekawe. Uczniowie byli zachwyceni plastikową kaczuszką.

  1. C. J. M.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Klasa 2C podczas zajęć komputerowych zapoznała się z działaniem drukarki 3D. Uczniowie mogli obserwować wydruk figurki bałwanka, którego otrzymali na pamiątkę. Zajęcia odbyły się w ramach inicjatywy edukacyjnej Laboratoria Przyszłości, których celem jest wsparcie szkół podstawowych w budowaniu wśród uczniów kompetencji przyszłości od najmłodszych lat.

Dziękujemy Pani Kindze Campr za wsparcie techniczne w przeprowadzeniu zajęć.

Marcelina Malara, Danuta Makowiec

…………………………………………………………………………………………………………………………………………

POZNAJEMY DRUKARKĘ 3D

 

W dniu 24. 11.2022r. klasy 1c i 1 d poznały, w jaki sposób obsługujemy Drukarki 3D.

Trudnym pojęciem okazało się słowo filament, czyli materiał, z którego powstaje wydruk.

Największą radość sprawiło uczniom klas 1 obserwowanie stopniowego powstawania- drukowania projektu kostki, który obserwowali z bardzo dużym zainteresowaniem.

Uczniowie byli bardzo zaskoczeni powstałym wydrukiem. Myślę, że  to początek naszej przygody z drukiem 3D!

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Uczniowie klasy 3A mają swój pierwszy wydruk z drukarki 3D 🙂

 

……………………………………………………………………………………………………………………………..

 

październik 2022r.

Uczniowie klas 6, 7 i 8 zaczynają przygodę z drukowaniem 3D. Uczą się obsługi platformy.

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

wrzesień 2022r.

 

Pierwsze wydruki

15 września 2022 r., na lekcji języka polskiego, klasa 8b z wielkim zaciekawieniem oczekiwała na swój pierwszy wydruk z drukarki 3D. Możliwości tego urządzenia zafascynowały uczniów. Oczekując na realizację własnego, skromnego jeszcze projektu, oglądaliśmy kolorowe bryły, postaci i zwierzęta.
Wreszcie… jest 🙂  Mogliśmy obejrzeć, dotknąć, sprawdzić nasz wydrukowany element – kostkę. Była piękna 🙂


Ewa Matusik