W związku z obchodzonym Światowym Dniem Świadomości Autyzmu w dniach od 04.04 -28.04.2022r w naszej szkole jak co roku, uczniowie zgłębiali wiedzę na temat autyzmu. Hasłem tegorocznej akcji było „ W CUDOWNYM ŚWIECIE Z WAMI- NIEBIESKIMI MOTYLAMI”.
Z tej okazji została wykonana w szkole tematyczna gazetka , a na oknach pojawiły się piękne, małe, duże, niebieskie, błękitne motyle, które wykonali uczniowie klas 1-8.
4 kwietnia 2022r. na znak solidarności z osobami dotkniętymi autyzmem – odbył się „ niebieski dzień”. W tym dniu wszyscy uczniowie ubrali się na niebiesko.
W ciągu tego miesiąca nauczyciele przybliżali wiedzę uczniom o autyźmie poprzez różne działania.
Uczniowie klas 1 i 2 uczestniczyli w lekcji pt. „ Światowy Dzień Świadomości Autyzmu. „Pokaż mi swój świat”. Oglądali film Fundacji Synapsis „ Poznaj Marię – dziewczynkę, która lubi mieć plan”. Rozmawiali na temat zachowania dziewczynki, tego co, lubi i nie lubi, w jaki sposób się bawi, komunikuje się z innymi, jak wygląda jej dzień.
Dzieci uczestniczyły w zabawach sensorycznych – „ Co czuje autysta? ”. Podczas zabawy „Zaburzone zmysły – jak funkcjonują? Dotyk”- dzieci wkładały skarpetkę na lewą rękę (jeżeli piszą prawą) albo prawą (jeśli piszą lewą) i starały się starannie wyciąć w krótkim czasie chmurkę. „Czarodziejski worek” to kolejna zabawa, w której uczniowie z zasłoniętymi oczami losowały różne przedmioty i odgadywały jaki wylosowały przedmiot.
Odbył się także „Spacer po ścieżce sensorycznej” i ćwiczenie „Znajdź piłeczkę”, w której dzieci z zasłoniętymi oczami wyszukały jak najwięcej małych piłeczek ukrytych w klockach. Wysłuchali także piosenki „ Każdy jest inny”
W klasach trzecich wychowawcy przeprowadzili zajęcia na temat : „ Teraz lepiej rozumiem autyzm”. Dzieci słuchały książki pt. „ Czarodziejka”. Poznały Kaję , dziewczynkę, która zachowywała się inaczej, niż inne dzieci. Wspierane książką za pomocą metodą „ burzy mózgów” tworzyli skojarzenia związane z pojęciem „ autyzm”
Uczniowie klas 1-3 uczestniczyli w dwóch konkursach plastycznych : w klasach 1 i 2 na temat : „ Świat Marii- dziewczynki z autyzmem”, a w klasach 3 na plakat pt. „ Teraz lepiej rozumiem- Autyzm”
Napłynęło dużo ciekawych, kreatywnych prac. Jury przyznało:
1 miejsce Angelice Matloch- 2c
2 miejsce Annie Stempnik – 2b
3 miejsce Mateuszowi Kurkowi- 2b Wyróżnienia : Alicji Zdybek, Kamilii Gorel i Aleksandrowi Nosalowi
Najciekawszy plakat wykonała klasa 3a, a wyróżniono plakat klasy 3b i 3 d.
Wszyscy nagrodzeni otrzymali dyplomy i nagrody rzeczowe. Serdecznie gratulujemy zwycięzcom!
W klasach 4-8 wychowawcy na lekcjach wychowawczych realizowali temat : „ Lekcja- autyzm”. Uczniowie rozwiązywali krzyżówkę z hasłem „ autyzm”. Oglądali film edukacyjny pt. „ Podróż Marii”. Na podstawie oglądanego filmu uczniowie tworzyli charakterystykę Marii- jej sposób porozumiewania się, jej zainteresowania, mocne strony oraz trudności z rozumieniem emocji innych osób. Oglądnęli także prezentację multimedialną pt. „ Autyzm”. Zaznajomili się z niezwykłymi zachowaniami osób z autyzmem. Dowiedzieli się jak osoby z autyzmem postrzegają rzeczywistość oraz poznali znane osoby z spektrum autyzmu takie, jak : Bill Gates, Leo Messi, Woody Allen, Albert Einstein, Thomas Edison, Isaac Newton, Wolfgang Amadeusz Mozart czy Hans Christian Andersen.
Uczniowie klasy 6 nagrali fragment 17 rozdziału z książki „ Krzycz po cichu braciszku” Ivony Brezinowej, który stał się inspiracją do dyskusji nad pojęciem autyzmu. Uczniowie poznali Jeremiasza cierpiącego na autyzm niskofunkcjonujący, jego relacje z otoczeniem, ale przede wszystkim trudne życie jego rodziny, w której zawsze było miejsce na miłość, ciepło i zrozumienie.
Wszystkie podjęte działania w ramach kwietniowej akcji pod hasłem : „W CUDOWNYM ŚWIECIE Z WAMI- NIEBIESKIMI MOTYLAMI” miały na celu podnoszenie świadomości naszych uczniów na temat autyzmu, zwrócenie uwagi na problemy i potrzeby osób z autyzmem. Sądząc po zachowaniu uczniów – działania przyniosły skutek.
Serdecznie dziękujemy Dyrekcji, nauczycielom i Wam drodzy Uczniowie za zaangażowanie się w akcję i promowanie wśród uczniów empatii, otwartości i zrozumienia dla odmiennych możliwości i potrzeb osób ze spectrum autyzmu.
Zespół do spraw integracji
Zespół do spraw integracji